Krótka historia sztuki- Susie Hodge

W moje łapki wpadła ostatnio taka bardzo nietypowa książka, a dokładniej... przewodnik. Postanowiłam podjąć się napisania opinii o przewodniku po kierunkach, dziełach, tematach i technikach. Dlaczego? Dokładniej dlatego, że jestem amatorem sztuki, który lubi patrzeć na sztukę. Nie jestem wybitnie wykształcona jeżeli chodzi o techniki sztuki. Jednak omawianie dzieł sztuki było jednym z moich ulubionych zajęć na języku polskim, czy plastyce. Uwielbiam również podziwiać różne charakterystyczne budowle/pomniki/muzea w miastach, które mam przyjemność zwiedzać. Także postanowiłam ocenić ten przewodnik okiem laika... jak wyszło?


To, co zwróciło moją uwagę po odpakowaniu paczki to wykonanie. Spodziewałam się cienkiego, miękkiego i małego przewodniczka. Książka owszem nie jest duża, przypomina rozmiarem mały zeszyt, ale... jest wykonana bardzo starannie. Okładka jest półtwarda, ze skrzydełkami, pięknie wygląda, a w dodatku skutecznie chroni książkę gdybyśmy chcieli zabrać ją w podróż, bądź do szkoły. W środku świetna jakoś papieru i niesamowicie pięknie wydrukowane zdjęcia dzieł sztuki. Widać tutaj najdrobniejsze szczegóły, co tylko zachęca do przeglądania.

OPIS WYDAWCY:

Krótka historia sztuki to nowe, całkowicie innowacyjne wprowadzenie do tematu sztuk pięknych. Skonstruowana w prosty sposób książka omawia ponad 50 najważniejszych dzieł sztuki od rysunków naskalnych w Lascaux po współczesne instalacje i łączy je z najważniejszymi kierunkami, tematami i technikami w malarstwie i rzeźbie.

Zwarta w treści i bogato ilustrowana, książka wyjaśnia jak, dlaczego i kiedy następowały zmiany w sztuce, kto te zmiany wprowadzał, na czym polegały, gdzie wszystko to się działo i jakie niosło konsekwencje. Autorka, unikając artystycznego żargonu, w sposób przystępny i zrozumiały opisuje dzieje sztuk plastycznych na przestrzeni wieków.

Szczególnie muszę się zgodzić z drugą częścią przytoczonego opisu. Cały przewodnik prezentuje nam esencję wiadomości na temat poszczególnych dzieł. Informacje są odpowiednio krótkie, konkretne i napisane w zrozumiały sposób. Treść wydaje się być idealna dla bardzo szerokiej grupy osób: młodzieży, laików sztuki, czy osoby starsze. Wszystkie informacje są podane chronologiczne, co ułatwia śledzenie postępów i zmian w omawianym zakresie. Trudno mi stwierdzić, czy pod względem merytorycznym treść jest przygotowana profesjonalnie. Jednak na przykładzie kilku dzieł, których opis przeczytałam dokładnie mogę stwierdzić, że zaspokoiły one moją ciekawość i wniosły kilka nowych, przydatnych informacji. 

To, co jest zdecydowanie największym plusem tego przewodnika (poza cudownymi grafikami) to układ. Jak to zostało przemyślane! Podobają mi się tutaj powiedzmy dwa poziomy tego, jak została zorganizowana cała książka. Po pierwsze kolejność tematyki. Po krótkim wprowadzeniu znajdziemy rozdział z kierunkami sztuki (przykładowo: prehistoria, secesja, dualizm). Następnie znajdziemy rozdział omawiający poszczególne dzieła (przykładowo: Wenus z Milo, Krzyk, Apollo i Dafne). Kolejnym pomysłem, przydatnym szczególnie chyba maturzystom są omówione kolejno tematy (przykładowo: zwierzęta, mitologia, martwa natura). Ostatnim, już bardziej wnikliwym omówieniem jest rozdział o technikach (przykładowo: tempera, olej na płótnie, fresk). Drugim i ważniejszym rozwiązaniem, które zasługuje na pochwałę jest zorganizowanie poszczególnych stron. Na samej górze znajdziemy tytuł, następnie pod spodem najważniejsze miejsca, bądź przedstawicieli. Po prawej w kółeczku znajdują się daty konkretnych dzieł, bądź okresu. Najfajniejszym elementem są ciekawostki, takie jak najważniejsze dokonania czy informacje o autorach.

Jak finalnie oceniam ten przewodnik? Myślę, że bardzo dobrze. Nie znalazłam tutaj żadnych minusów, ani braków. Myślę, że jest to dobra propozycja dla każdego. Ciekawe rozwiązanie dla osób, które jeszcze się uczą, jak i dla tych, którzy pragną zabrać ze sobą małą ściągawkę w podróż. Ładne wykonanie i dobrze dobrana tematyka wydają się być też fajnym pomysłem na prezent dla kogoś, kto interesuje się różnego rodzaju sztuką. 

Za egzemplarz dziękuję:

2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2014 Iskierka czyta , Blogger